Geometria kół: zbieżność i nie tylko. Jak ustawia się koła?

Dla wielu kierowców geometria kół jest pojęciem nieznanym. Często zostaje poznane podczas awarii, kiedy auto odmawia posłuszeństwa. Niestety problem wymaga wizyty w warsztacie samochodowym. W innym przypadku trzeba będzie liczyć się z poważnymi konsekwencjami. Co to jest geometria kół? Czy zbieżność to pojęcie równoznaczne? Jak przebiega ustawianie kół? Czy można zrobić to samemu? Co się dzieje z samochodem, kiedy koła są nieodpowiednio ustawione? Wszystko wyjaśni się po przeczytaniu tego tekstu!

Zbieżność kół nieodłącznym elementem geometrii

Geometria kół jest ściśle związana ze zbieżnością, ale nie są to pojęcia jednoznaczne. Przede wszystkim zbieżność jest z góry ustalana przez producenta pojazdu. Koła powinny być ustawione względem siebie według nałożonych norm. Oznacza to, że odległość między przednimi obręczami kół musi być mniejsza niż w przypadku odległości między obręczami kół tylnych. Patrząc na nie z góry, będą przypominały odwróconą literę „V”. Kiedy odległość między przednimi obręczami kół jest większa niż odległość między obręczami kół tylnych, to wtedy można mówić o rozbieżności.

Natomiast geometria kół to nie tylko ustawianie zbieżności, ale też pełna kontrola innych elementów zawieszenia i ich wspólnego położenia. Odpowiednie nastawienie pozwala kierowcy na bezpieczną jazdę, ponieważ samochód jest stabilny i nie sprawia żadnych problemów podczas pokonywania zakrętów, czy hamowania. Warto więc zapamiętać różnicę między zbieżnością a geometrią kół.

Dlaczego prawidłowe ustawienie kół ma znaczenie?

Nieprawidłowa geometria kół lub zbieżność znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia usterek i awarii układu kierowniczego oraz zawieszenia. Poruszanie się samochodem może być groźne nie tylko dla samego pojazdu, ale też kierowcy i pasażerów. Tak naprawdę nie wiadomo, kiedy stan techniczny pogorszy się na tyle, że będzie on uniemożliwiał bezpieczną jazdę. Dlatego warto dowiedzieć się, jak umiejętnie sprawdzić, czy koła są odpowiednio ustawione i jak wyglądają prace nad rozbieżnością i prawidłową geometrią.

Jak wygląda ustawianie zbieżności kół?

Rozbieżność kół to stosunkowo częsta usterka. Najczęściej dochodzi do niej, kiedy awarii ulega układ kierowniczy lub zawieszenie. Wymiana części na takie, które będą różniły się od siebie długością, nawet minimalnie, może być przyczyną nieprawidłowego ustawienia kół. W takim wypadku należy udać się do warsztatu lub serwisu. Do ustawienia zbieżności mechanik używa specjalnego urządzenia pomiarowego. Po podłączeniu do komputera uzyska informacje dotyczące położenia kół względem siebie. Kiedy znajdzie przyczynę problemu, wymienia lub naprawia defektywne części. Następnie ponownie dokonuje pomiaru, aby ustalić, czy koła są dobrze ustawione.

Czy można ustawić zbieżność kół w warunkach domowych?

Fani silników i części samochodowych bez elementarnej wiedzy pod żadnym pozorem nie powinni na własną rękę próbować ustawiać kół. Zresztą niewskazane jest też korzystanie z pomocy warsztatów o wątpliwej renomie, czyli po tzw. kosztach. Jeśli dojdzie do zmiany wcześniej ustalonych wartości, chociażby o pół stopnia, to prowadzenie pojazdu może okazać się niezwykle trudne. Dlatego o wiele korzystniejszym rozwiązaniem jest udanie się do profesjonalnego warsztatu, czy też serwisu. W takim miejscu kierowca zyska pewność, że wykwalifikowany pracownik doskonale poradzi sobie z powierzonym zadaniem i już wkrótce jazda samochodem będzie bezpieczna i przyjemna.

Dlaczego należy dbać o zbieżność kół?

Producent, określając poziom zbieżności kół, nie zrobił tego, aby uprzykrzyć życie kierowcom. Te normy zostały ustalone po to, aby w trakcie jazdy nie doszło do żadnych komplikacji i przykrych niespodzianek. W przypadku, gdy podróżujący ma styczność z rozbieżnością, to może dojść do następujących sytuacji:

  • Nierównomierne ścieranie opon.
  • Niestabilność na zakrętach.
  • Nieprzewidywalne zachowanie pojazdu podczas manewrów na drodze przy zwiększonej prędkości.

Jak sprawdzić prawidłowość rozstawu kół?

Nie mając pewności, czy koła są dobrze ustawione, można przeprowadzić prosty test. Jeżeli w trakcie jazdy na wprost i przy utrzymywaniu jak najbardziej idealnego prostego kierunku, nie są wymagane praktycznie żadne działania kierowcy, to wszystko jest w jak najlepszym porządku. Natomiast, gdy auto znosi na boki w jednym kierunku, to całkiem prawdopodobne, jest to, że doszło do jakichś nieprawidłowości i konieczne będzie udanie się do warsztatu po fachową pomoc.

Czym jest geometria kół?

Jak wspomniano wcześniej, geometria kół jest związana z rozbieżnością. W wielu przypadkach geometria rozpoczyna się od wykonania pomiarów parametrów zbieżności i redukcji ewentualnych rozbieżności. Następnie konieczne jest sprawdzenie jaki kąt pochylenia kół na danej osi względem siebie. Stojąc przed maską, można zauważyć, w jaki sposób ustawione jest koło. Kiedy odchyla się do góry, środka lub na zewnątrz jest to oznaka nieprawidłowości.

Jak wygląda ustawienie geometrii kół?

W geometrii dużą rolę odgrywa oś kół przednich. To ona jest odpowiedzialna za nadawanie kierunku jazdy i jest skrętna. W związku z tym stosuje się na niej tzw. ustawienie negatywne, które polega na tym, że przednie koła są skierowane górą do siebie. Natomiast wartość geometrii tylnej powinna być bliska zeru. Tylko tym sposobem można zachować fabryczne właściwości jezdne samochodu. Jeśli te działania zostały wykonane, to w następnym kroku pracownik warsztatu musi ustawić kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Mówiąc prościej, jest to położenie osi sworznia zwrotnicy w stosunku do osi biegnącej prostopadle do podłoża i określenie wartości kątowej. Wartość dodatnie ma miejsce, gdy oś zwrotnicy jest przed stykiem opony z podłożem. Natomiast ujemna, gdy oś znajduje się za stykiem. Co to właściwie oznacza? Wartości dodatnie kół przednich umożliwia bardziej precyzyjną jazdę prosto, ale zbyt duża utrudnia ją na zakrętach i konieczne jest użycie większej siły. Ujemne wartości udoskonalają zawracanie i zwrotność na niewielkich prędkościach. Jednocześnie gorsza jest stabilność pojazdu przy podmuchach wiatru bocznego.

Kiedy konieczna jest geometria i zbieżność kół?

Każdy kierowca chcący zadbać o bezpieczeństwo swoje i pasażerów powinien regulować omawiane wartości po każdorazowej interwencji przy układzie kierowniczym, czy zawieszeniu. Również w przypadku wymiany opon. Poza bezpieczeństwem i komfortem jazdy kierowca tym sposobem zminimalizuje ścieralność opon i uniknie dodatkowych kosztów związanych z ich wymianą.

Jaka jest cena regulacji?

Co ciekawe, cena regulacji geometrii i zbieżności z całą pewnością nie jest stała. Na jej wysokość przede wszystkim ma wpływ klasa samochodu. Im jest wyższa, tym poziom skomplikowania zawieszenia także. Przy takich pojazdach koszty, które musi ponieść kierowca to ponad 200 zł. W przypadku mniej skomplikowanego zawieszenia np. autach miejskich ta kwota będzie raczej mniejsza niż 200 zł. Należy jednak pamiętać, że jest to cena wyłącznie za regulację. Jeżeli w aucie doszło do jakiejś usterki, to koszty będą wyższe, ponieważ niezbędna będzie wymiana poszczególnych podzespołów.

Geometria kół – podsumowanie

Geometria kół to niezwykle ważne badanie. Dzięki niemu nie tylko można zadbać o bezpieczeństwo siebie i innych, ale też uniknąć płacenia za poważniejsze naprawy. Nieprawidłowa geometria może skutkować, chociażby wpadnięciem w poślizg, niekontrolowane opuszczenie obranego toru jazdy, czy nieodpowiedniej przyczepności kół do podłoża. W takiej sytuacji naprawdę nie trudno spowodować wypadek bądź stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego też nie warto oszczędzać na regulacji i przeprowadzać ją, kiedy jest ona konieczna. Najlepiej robić to w zaufanym warsztacie, gdzie można zyskać pewność, że wszystko zostało wykonane, jak należy. W razie potrzeby można również przeprowadzić wcześniej opisany test. Przecież do jego wykonania wcale nie jest konieczne wyjeżdżanie na ulicę. Wystarczy niewielki parking, na którym można przejechać kilka metrów.


Opublikowano

w

,

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *