Jakie są rodzaje motocykli? Rodzaje i typy motocykli

Motocykle dla jednych są pasją, a dla innych morderczymi, hałaśliwymi maszynami. Ci, którzy się nie znają, nawet nie wiedzą, że istnieje wiele rodzajów motocykli, które mają różne przeznaczenie. Klasyczne, sportowe, i wiele innych. Czym charakteryzują się poszczególne motocykle? Jak je od siebie odróżnić? Jaka jest historia motocykli? O tym można przeczytać poniżej!

Krótka historia pierwszego motocykla

Dla wielu osób zaskoczeniem może być to, jak wyglądał pierwszy motocykl. Zupełnie nie przypominał tych, które można zobaczyć obecnie. Mimo że był stawiany na dwóch kołach, to wyposażony był również w koła asekuracyjne, które do złudzenia przypominały te, które dziś dokręcane są do dziecięcych rowerków. Należy pamiętać, że był to prototyp. Nazwany został od nazwiska wynalazcy Gottlieba Dailmlera – Daimler Reitwagen. W pierwszym motocyklu zainstalowano czterosuwowy silnik, a cała konstrukcja została wykonana z drewna. Niestety prototyp nie przetrwał, ponieważ spłonął w pożarze w 1903 roku. W tamtych czasach informacje o nowych wynalazkach ludzie przekazywali sobie na zasadzie głuchego telefonu. Ktoś gdzieś coś usłyszał i przekazywał dalej. Zresztą nawet, jeśli usłyszano już jakieś wieści, to nie do końca było wiadomo, jak wygląda dane urządzenie. Spora część społeczeństwa maszynę uznawała za dzieło szatana. Aktualnie może wydawać się to zabawne, ale niegdyś ludzie nie mieli wykształcenia, lecz za to byli bardzo wierzący. Dlatego znacznie łatwiej było im uwierzyć w działanie diabła niż postęp techniki. Na szczęście dziś już nikogo nie dziwi rycząca maszyna na szosie.

Klasyfikacja motocykli

Na przełomie lat nadal prowadzono testy nad motocyklem i wreszcie udało się uzyskać zadowalające efekty. Dziś rynek motoryzacyjny przepełniony jest różnymi markami o określonym przeznaczeniu. Jednak, jak się okazuje, nie ma żadnego oficjalnego podziału motocykli. Z tym że różnią się od siebie i właśnie przez ich cechy charakterystyczne został ustalony umowny podział. Należą do nich:

  • Przeznaczenie.
  • Budowa.
  • Wygląd.

Ze względu na te wyznaczniki, podział może być prosty lub bardziej rozszerzony. Poniżej można przeczytać o podstawowych i najbardziej popularnych rodzajach motocykli.

Motocykle sportowe, czyli ścigacze

Skoro poruszany jest temat motocykli, to na pierwszym miejscu obowiązkowo muszą się znaleźć motocykle sportowe. Na pierwszy rzut oka mogą wydawać się ostre i agresywne. Jednak jest to złudne wrażenie. Budowa ścigacza została tak opracowana, aby całkowicie spełniał swoje przeznaczenie. Duża moc silnika, mocne hamulce, twarde zawieszenie i opływowa sylwetka zmniejszająca opór powietrza to najistotniejsze cechy motocykli sportowych. Wadą może być pozycja, w której porusza się motocyklista, ponieważ zmuszony jest prowadzić jednoślad skulony lub półleżąco. Dlatego ten typ przeznaczony jest na krótkie trasy, najlepiej po torach wyścigowych. Przykład? Yamaha YZF-R1.

Motocykle turystyczne

Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj motocykli przeznaczony jest dla osób, które chcą wyruszyć w trasę w celach rekreacyjnych. Maszyny mają nie tylko silniki o dużej mocy, ale też sporych rozmiarów zbiornik paliwa. Dzięki czemu kierowca nie musi w trakcie podróży zbyt często się zatrzymywać, aby zatankować. Zazwyczaj wyposażone są w owiewki i szybki, które chronią motocyklistę przed owadami i wiatrem. Niewątpliwą zaletą motocykla turystycznego jest to, że pozycja jest bardzo komfortowa, co sprawia, że jazda jest bardzo przyjemna. Przykładem, o którym warto wspomnieć jest Honda Goldwing GL 1800.

Cruiser

Cruiser to cacko, którym nie tylko można się poruszać, ale też jak najbardziej pochwalić. Dodatkowe, chromowane elementy dodają klasy i elegancji maszynie. Czasami można ją spotkać pod nazwą bobber lub krążownik. Cechą charakterystyczną tych motocykli jest nisko położone siedzenie i kierownica wysunięta do tyłu. Wadą z całą pewnością jest waga, ponieważ maszyna jest bardzo ciężka. Głównie przez silnik. Przykład to Suzuki Intruder CS 1400.

Naked

Naked, czyli nagi to trafne określenie tego rodzaju motocykli. Nie posiadają szyby i owiewek, więc stąd wzięła się ich nazwa. Można powiedzieć, że silnik znajduje się na zewnątrz. Wygląd maszyny jest zbliżony do klasycznych modeli. Zaletą jest wygoda podczas jazdy. Można się nim poruszać po mieście. Doskonale sprawdzi się dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z motocyklami. Przykład to Kawasaki Z 900.

Motocykle sportowo – turystyczne

Ponownie nazwa wiele wskazuje. Maszyna nadaje się zarówno do uprawiania sportu, jak i jeżdżenia nią na wycieczki. Choć można wziąć udział w wyścigu, to raczej przy typowo sportowych motocyklach szanse na wygrane są znikome. Natomiast doskonale sprawdza się na długich dystansach, ponieważ pozycja jest bardzo wygodna. Te motocykle są znacząco lżejsze od turystycznych i łatwiejsze w obsłudze. Są też uniwersalne. Przykład to Yamaha XJ 600S.

Chopper

Choppery są bardzo podobne do criuserów. Z tą różnicą są po prostu szczuplejsze. Mają mniejszy bak, siedzisko i owiewki. Wyróżniają się też długim, przednim amortyzatorem i stosunkowo wysoko umieszczoną kierownicą. Ciekawostką jest to, że chopper powstał pod koniec lat 50. To w tym czasie narodził się pomysł, żeby „odchudzić” motocykle i sprawić, że będą bardziej wydajne i osiągały lepsze wyniki. Motocykliści postanowili zdjąć ciężkie elementy i zastąpić je lżejszymi zamiennikami. Z niektórych całkowicie rezygnowali. Z biegiem lat ich popularność znacznie wzrosła i wiele firm na szeroką skalę zaczęło przerabiać motocykle, ale tym razem przykładając większą wagę do ich wyglądu. W Polsce nie są zbyt popularne, ponieważ są dość drogie, a części są trudno dostępne. Jednak i w naszym kraju można znaleźć zwolenników tych maszyn.

Crossy

Cross to dość specyficzny rodzaj motocykla. Przeznaczony jest bowiem wyłącznie do jazdy wyczynowej i terenowej. Niska waga maszyny nie jest wcale zasługą techniki, a brakiem dodatkowych elementów. Wbrew pozorom nie chodzi wcale, o jakieś niepotrzebne udogodnienia, ale lusterka, czy światła. Dlatego całkowicie zabronione jest poruszanie się tym motocyklem po mieście. Chcąc wziąć udział zawodach crossowych, czasami trzeba dowieźć motocykl na linię startu przy pomocy przyczepy bądź lawety. Ten rodzaj motocykla mimo swej popularności jest przeznaczony dla osób doświadczonych. Nieprawidłowa jazda może skończyć się groźnym wypadkiem. Przykład to Yamaha CR 125.

Enduro

Enduro to rodzaj motocykla przystosowany zarówno do jazdy w terenie, jak i zabudowaniach miejskich. Jest dość podobny do Crossa, ale w przeciwieństwie do niego wyposażony jest w homologację, lusterka i światła, co umożliwia jazdę po mieście. Za to nie sprawdzi się do jazdy po torze. Ciężar maszyny jest optymalny i jazda może być bardzo komfortowa. Pod warunkiem, że motocyklista będzie ostrożny i uważny. Przykład to Yamaha WR250X.

Customy

Customy to motocykle, które powstają na zamówienie. To klient wskazuje, jakie ma oczekiwania i na ich podstawie jest kompletowana maszyna. W związku z tym, że zainteresowanie takim rozwiązaniem z roku na rok ciągle wzrasta, a rynek motoryzacyjny rozwija się coraz szybciej, to fani jazdy na jednośladzie chętniej wybierają właśnie motocykle zrobione na zamówienie. Wiele modeli wzorowanych jest na tych, które jeździły w latach poprzednich.

Skuter

Choć niektórzy twierdzą, że skutery nie powinny znaleźć się na liście motocykli, to jednak nie można o nich nie wspomnieć. W końcu nie są jednośladami, a dwuśladami. Osoby, które zdecydowały się na kupno skutera, najczęściej poruszają się nim po mieście lub pokonują krótkie dystanse na drodze. Głównie dlatego, że te maszyny są stosunkowe lekkie, tanie i dość łatwe w obsłudze. Niezaprzeczalnie ułatwiają też szybkie przebycie określonej trasy niż, chociażby samochodem. Zaletą jest przede wszystkim to, że jest wiele modeli, które znacząco różnią się estetyką wizualną. Do najbardziej popularnych producentów skuterów należą firmy takie, jak: Yamaha, Peugeot, Honda bądź Kymco. Te maszyny często nazywane są królami miejskimi.


Opublikowano

w

, ,

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *