Zakaz zatrzymywania się i zakaz postoju – czym się różnią?

Znaki drogowe każdy kierowca powinien rozpoznawać bez żadnych wątpliwości i wahania. Tylko w ten sposób nie będzie narażony na kary finansowe, czy tworzenie zagrożenia w ruchu. Jak się okazuje, nawet kierowcom z wieloletnim doświadczeniem mają problem z rozróżnieniem zakazu zatrzymywania się i postoju. Czym różnią się te znaki? Co mówią przepisy? Jak zgodnie z prawem uniknąć mandatu i innych konsekwencji prawnych? O tym można przeczytać poniżej!

Zakaz zatrzymywania się i zakaz postoju – podstawowe różnice

Wszelkie przepisy dotyczące poruszania się pojazdami mechanicznymi zostały uwzględnione w kodeksie drogowym. Można w nim także znaleźć wyjaśnienie istotnych definicji. Także te odnoszące się do zatrzymania i postoju pojazdu. Poznanie ich może wiele ułatwić i uniknąć błędów na drodze. Dlatego warto zacząć tekst od właśnie tej podstawy.

Zatrzymanie pojazdu polega na tym, że kierowca go unieruchamia na czas nieprzekraczający jednej minuty. Dotyczy to także sytuacji, kiedy jest zmuszony to zrobić ze względu na warunki lub przepisy drogowe. Natomiast postój pojazdu ma miejsce wtedy, kiedy kierowca go unieruchamia na dłużej niż jedną minutę. Przy czym nie zmuszają go do tego warunki ani przepisy.

Zakaz postoju i zatrzymywania się to dwa odrębne znaki drogowe!

Mogłoby się wydawać, że jedna minuta to tak niewiele, ale w przypadku unieruchomienia pojazdu ma ona bardzo znaczenie. Niestety spora część osób myli omawiane dwa znaki i często nazywane naprzemiennie. Jest to ogromny błąd, ponieważ poza tym, że w danym miejscu obowiązuje zakaz zatrzymywania, czy postoju, to kierowcy muszą także stosować się do innych zakazów, które są bezpośrednio z nimi związane. Jak więc odróżniać te znaki? Warto zapamiętać, że postój zawsze jest dobrowolny i wynika z decyzji podjętej przez kierowcę. Natomiast zatrzymanie jest uzależnione od warunków lub przepisów ruchu drogowego. Nawet jeśli trwa dłużej niż jedną minutę np. podczas stania w korkach. Zresztą także przy wyłączonym silniku.

Znaki zakazu zatrzymywania się i postoju – jak wyglądają?

Do tego, aby było wiadomo, o których znakach drogowych jest mowa, potrzebna jest ich wizualizacja. Zakaz zatrzymywania się, czyli B-36 to koło z czerwoną obwódką. Środek znaku ma niebieskie tło z czerwonym X na środku. Za to zakaz postoju, czyli znak B-35 wygląda bardzo podobnie. Z tą różnicą, że zamiast X znajduje się na nim jedno czerwone przekreślenie. Także jest kołem z czerwoną obwódką i niebieskim tłem.

Zatrzymanie lub postój pojazdu – aspekty prawne

W kodeksie ruchu drogowego nie tylko zostały ujęte znaki, ale również zasady, którymi powinien kierować się każdy kierowca. To, że w danym miejscu unieruchomi pojazd, nie jest równoznaczne z tym, że prawidłowo się zatrzymał lub zorganizował postój. Musi więc uwzględnić 3 najważniejsze kwestie, Pojazd musi:

  1. Być widoczny dla innych kierujących z dostatecznej odległości.
  2. Nie utrudniać ruchu drogowego.
  3. Nie powoduje zagrożenia dla innych osób biorących udział w ruchu drogowym.

Te kryteria należy wziąć pod uwagę, kiedy w danym miejscu nie ma znaków bądź innych przepisów.

Jak powinien być ustawiony samochód w czasie zatrzymania i postoju?

Skoro żadne znaki nie informują kierowcy, o tym, jak powinien się zachować i ustawić samochód, nie może działać intuicyjnie. W takiej sytuacji jest odpowiedzialny nie tylko za siebie, ale też inne osoby. Jeśli chodzi o zatrzymanie na jezdni, to samochód musi zostać postawiony do niej równolegle i jak najbliżej krawędzi. W obszarze niezabudowanym postój w miarę możliwości powinien odbywać się poza jezdnią. Natomiast przy zatrzymaniu i postoju na chodniku boczne lub przednie koła mają się na nim znaleźć. Jeżeli to możliwe, to w konkretnych warunkach można wjechać całym autem.

Jakie pojazdy mogą zatrzymywać się na chodniku?

Zatrzymanie lub postój na chodniku nie zawsze jest możliwy, co również zostało ujęte w kodeksie. Muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • Samochód stojący na chodniku przednimi kołami, nie może blokować ruchu na jezdni.
  • Na chodniku jest minimum 1,5 metra wolnej przestrzeni, po której mogą poruszać się piesi.
  • Na danych odcinkach jezdni nie występują zakazy zatrzymywania się lub postoju.
  • Samochód nie może ważyć więcej niż 2,5 tony.

Samochód pozostawiony na postoju i zasady bezpieczeństwa

Jak się okazuje, także sam postój musi przebiegać zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Kierowca musi zadbać o to, aby nie doszło do wypadku lub uruchomienia pojazdu przez inne osoby. Tak więc na początku powinien wyłączyć silnik i wyjąć kluczyki. Następnie zaciągnąć ręczny hamulec oraz zamknąć wszystkie drzwi i okna. Choć wydaje się, że te czynności są naturalne i każdy by tak postąpił, to wcale tak nie jest. Czasami może zdarzyć się tak, że któraś z nich zostanie pominięta i w takim wypadku dochodzi do zaniechania obowiązków kierowcy. Co ciekawe, pozostawienie samochodu z włączonym silnikiem jest wykroczeniem. Za takie postępowanie może zostać nałożony mandat w wysokości do 100 zł.

Zatrzymanie a postój – dodatkowe informacje

Zakaz zatrzymywania się dla kierowcy powinno być wyraźnym przekazem, że w miejscu, w którym ten znak się znajduje, nie można zatrzymywać się nawet na moment. Chyba że wymagają tego od niego same znaki lub inne przepisy. Natomiast zakaz postoju umożliwia mu zatrzymanie pojazdu, ale tylko na 1 minutę, ale nie dłużej. Należy pamiętać, że znak obowiązuje po tej stronie jezdni, po której stoi. W niektórych przypadkach zakazy są opatrzone dodatkowymi informacjami, na które także należy zwrócić uwagę i się do nich zastosować. Są to:

  • Postój może się odbywać tylko w określonych ramach czasowych.
  • Zakaz postoju obowiązuje w wybrane dni np. parzyste lub w określonych godzinach.
  • Zakaz obowiązuje tylko na określonym obszarze.
  • Pojazd pozostawiony w niedozwolonym miejscu zostanie usunięty na koszt właściciela.

Przykładowo, jeżeli kierowca zatrzymał się mimo wyraźnego zakazu, tylko na moment, aby sięgnąć po coś do schowka, to doprowadził do niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Gdzie nie można zatrzymywać pojazdów?

Znaki drogowe, to najlepszy sposób na to, aby wyznaczyć kierowcy, w jakich miejscach nie może się zatrzymywać. Nie oznacza to jednak, że skoro znaku nie ma, to parkować samochód można w dowolnym miejscu. Zabronione jest to, chociażby:

  • Na przejazdach kolejowych.
  • Na wiaduktach.
  • Na mostach.
  • Na ścieżkach rowerowych.
  • W tunelach.
  • Na autostradach.
  • Na drogach ekspresowych.
  • Na skrzyżowaniach.
  • Na przejściach dla pieszych.

Jak widać, takich miejsc jest naprawdę sporo. W przypadku, gdy następuje zdarzenie losowe, podczas którego dochodzi do awarii pojazdu, to każdy kierowca zobowiązany jest zasygnalizować to innym przy pomocy trójkąta ostrzegawczego.

Gdzie nie można organizować postoju?

Mimo że zakaz postoju i zatrzymywania się to dwa odrębne znaki, to są także ze sobą związane. Tam, gdzie nie można się zatrzymywać, pod żadnym pozorem nie można też urządzać postoju. Z drugiej strony, tam, gdzie niemożliwy jest postój, czasami można się zatrzymać. Chyba że znaki mówią inaczej. W kodeksie drogowym wymienionych zostało tylko kilka miejsc, w których nie można organizować postoju. Należą do nich:

  • Strefa zamieszkania (niewliczane są miejsca do tego przeznaczone).
  • W obszarze zabudowanym poza wyznaczonymi parkingami. Chodzi o pojazdy powyżej 16 ton lub 12 metrów wysokości.
  • Miejsca utrudniające wjazd i wyjazd.
  • Miejsca utrudniające dostęp do innych pojazdów lub wyjazd nimi.
  • Przed i za przejazdem kolejowym po obu stronach drogi.

Awaria pojazdu a zakaz zatrzymywania

Do przepisów drogowych trzeba się stosować, ale nie można tego robić, kiedy auto odmawia posłuszeństwa. Jeżeli awaria nastąpiła w miejscu, w którym zabronione jest zatrzymywanie się, to kierowca w miarę możliwości powinien zepchnąć pojazd na pobocze lub w inne miejsce, w którym nie będzie żadnego zagrożenia. W przypadku, gdy nie może tego zrobić, zobowiązany jest włączyć światła awaryjne. Ich Alternatywą jest trójkąt ostrzegawczy ustawiony za pojazdem w odległości nie większej niż 1 metr w obszarze zabudowanym. W niezabudowanym ta odległość wynosi od 30 do 50 metrów.


Opublikowano

w

, ,

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *